Bezoek aan het Huis der Provincie van Gelderland

Op 25 september 2024 bezochten wij met het Seniorennetwerk Gelderland het Huis der Provincie in Arnhem. Circa 35 mensen waren present w.o. enkele actieve VVD-ers uit het Rivierenland. Wij werden door Birkitta Kortes (fractie secretaris) en Mark Smits (fractie voorzitter) hartelijk ontvangen op de Noord galerij.

Karin Kalthoff, die later op deze dag beëdigd zou worden, vertelde ons iets over de werkwijze van de Staten. Gedeputeerde Helga Witjes kwam vertellen over een aantal onderwerpen in haar portefeuille. Helemaal bijzonder was het dat ook twee oud gedeputeerden t.w. Conny Bieze en Jan Markink aanwezig waren en zij vertelden over hun eigen ervaringen als gedeputeerden in de Staten van Gelderland.

Jan Markink vertelde nog specifiek over de aanpak van de nieuwbouw die met een loopbrug verbonden is met het hoofdgebouw. Een spannende tijd van circulair bouwen en verduurzamen en…….. alles binnen het begrote budget! Natuurlijk ontbrak het (gedeeltelijk) bijwonen van de Statenvergadering niet.

Tijdens de goed verzorgde lunch hadden we een informele ontmoeting met de VVD Statenfractie. Na de lunch volgde nog een rondleiding door de griffier, kregen we toelichting bij enkele kunstwerken en kwamen we op bijzondere werkplekken. Een bijzonder geslaagde dag en dat juist in de maand dat het Huis der provincie 70 jaar geleden door koningin Juliana werd geopend.