Raadsvergadering over Aankoop Gronden: VVD zet stap naar meer woningbouw

In de raadsvergadering van 24 september 2024 is een belangrijke stap gezet in de aanpak van de woningnood in Rheden. De VVD heeft samen met GPRB en ChristenUnie succesvol een amendement ingediend om de term "inclusieve wijken" te schrappen, zodat er geen verwarring ontstaat over de invulling van nieuwe woonwijken in Dieren en Velp. De focus ligt nu op het realiseren van zoveel mogelijk woningen voor starters, gezinnen en senioren. Raadsleden Rob Koekkoek en Jelte Kolkman hebben zich verder in de vergadering hard gemaakt voor een aantal punten.

Bouwen voor Dieren en Velp:
Wij als VVD zijn duidelijk: de woningnood in onze gemeente moet zo snel mogelijk worden aangepakt. Het tekort aan huurwoningen voor starters, betaalbare koopwoningen voor gezinnen, en passende woningen voor senioren vraagt om actie. Onze oplossing? Bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Door nu in te zetten op woningbouw, willen wij ervoor zorgen dat iedereen in Rheden een plek kan vinden om te wonen.

Risico’s beheersen, tempo houden:
Tijdens de vergadering hebben we benadrukt dat de risico’s goed in beeld moeten zijn. Wij zoeken geen garanties dat alle risico’s uitgesloten kunnen worden, maar verwachten wel dat het college voorbereid is op eventuele problemen, zoals kostenstijgingen en saneringsrisico’s. Daarnaast willen we vaart maken: de woningnood wacht niet.

Duidelijke zeggenschap over de wijken:
De VVD vindt het cruciaal dat wij als raad zeggenschap behouden over de invulling van de nieuwe woonwijken. Wij moeten blijven bepalen hoeveel woningen er komen en hoe de verdeling is tussen koop, middenhuur en sociale huur. Het is belangrijk dat de gemeente hierbij in regie blijft en dat er ruimte blijft voor vernieuwende woonvormen, passend bij de woonvisie van Rheden.

Drie eisen aan het college:
Wij hebben drie heldere verwachtingen van het college:

• Betrek inwoners vroegtijdig en zorgvuldig bij de ontwikkeling van de wijken. Draagvlak begint bij goede communicatie.
  • Versnel het proces waar mogelijk, zodat we de woningnood snel kunnen aanpakken.
  • Houd de raad nauw betrokken bij de cruciale beslissingen zonder het tempo te vertragen.

Wij dromen ervan dat we over tien jaar trots kunnen terugkijken op levendige wijken die bijdragen aan een sterke, sociaal-economische gemeenschap. Het college heeft de kans om deze dromen waar te maken. Met de aankoop van de gronden in Dieren en Velp zetten we een belangrijke stap, maar we blijven alert op de uitvoering.