NK-wielrennen, plaag of zegen?

We lezen dat terreineigenaar Natuurmonumenten voor het laten doorgaan op de Posbank-wegen, eigendom van Gemeente Rheden, van het NK-wielrennen 2024 een vergoeding wil hebben. Maar als de Schaapsallee, Beekhuizenseweg, Schietbergseweg en de opgang bij De Steeg tijdens het NK zijn afgesloten voor auto’s, hoeveel auto’s rijden er dan nog? Alleen de elektrische auto’s van de ploegleiders, zijn dat er niet veel minder dan op een gewone zondag in juni?

Het klinkt logisch - en ze zijn ook nog elektrisch, dus geen stikstofuitstoot en veel beter voor de natuur! Een punt van zorg dat wordt gehoord is de rust op de Posbank. Tijdens het NK van 1988 en 1989 was het door de afsluiting voor auto’s van het Nationaal Park Veluwezoom nog nooit zo rustig in het natuurgebied. Daarnaast is wielerpubliek geinteresseerd in de rijders, dat staat dicht langs het parcours en zo min mogelijk in het groen.

Met deze feiten concludeer je makkelijk dat een NK wielrennen beter is voor de natuur dan normale drukke weekenden. Waarom zou dan het NK-wielrennen voor het gebruik van de wegen van de gemeente aan Natuurmonumenten moeten betalen? Natuurmonumenten zou eerder aan het NKmoeten betalen! Dus Natuurmonumenten: tel je knopen!