Gelderse belangen behartigen in Brussel, wat vraagt dat?

Het seniorennetwerk van de VVD organiseert verschillende thematische middagen. Deze keer stond deze in het thema van de Europese verkiezingen. Twee ambtelijke toppers, die daarin een spilfunctie vervullen, namens ons deze middag mee in de realiteit van hun dagelijks werk. Beiden hebben ook hun sporen verdiend als VVD politici en partijbestuurder.

GELDERSE BELANGEN BEHARTIGEN IN

VVD EuroparlementariĆ«rs proberen dagelijks het liberale Nederlandse belang van alle bestuurslagen, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in Brussel te behartigen. Dat vraagt ook veel inspanningen van onze provincie en gemeenten om tijdig in Brussel aan tafel te zitten. Namens de provincie gebeurt dat door Ellen Mulder. Zij is manager Buitenlandse Betrekkingen en Lobby en werkzaam bij de provincie Gelderland.

De tweede spreekster was Nicky Eppich, adviseur Public Affairs & Internationaal bij de gemeente Winterswijk. Zij heeft zich in 2023, vanuit die rol, intensief ingezet bij de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Nicky vertelde onder meer over het vrijwillig samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse Gemeenten, bedrijven en sociaal-culturele organisaties in de grensregio

Achterhoek-Borken. Het samenwerkingsverband heet Grenzhoppers: Verbinden und Inspireren. Beide spreeksters gaven ons een inkijkje van hun werk achter de schermen van de samenwerking in Europa . Het is van groot belang om tijdig contact te hebben met de ambtenaren in het Europese Parlement en met onze EuroparlementariĆ«rs . Hierdoor is het mogelijk om invloed uit te oefenen, bij het tot stand komen van Europese wet- en regelgeving. Daarbij zijn ook de contacten met de lobbyisten van andere Europese landen belangrijk.

Het was een zeer informatieve en interactieve middag. Beide dames vertelden enthousiast over hun werk en hun passie voor Europa.