Echte Oplossingen?

Jaap geeft deze week op de raadspagina in de Regiobode zijn bespiegeling op grootschalige energieopwek in de gemeente Rheden.

Je hoort veel alarmistische geluiden over het klimaat. “We moeten iets doen, het klimaat gaat eraan.” Het is duidelijk dat er een probleem is en dat we dat moeten aanpakken. IK ben echter altijd opzoek naar de “goede” oplossing. Waarna het probleem niet meer bestaat of kleiner is geworden zonder dat er nieuwe problemen ontstaan.

Op dit moment werken we in de gemeente aan het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Daarmee wordt de CO2 uitstoot verminderd. Daarbij wordt grootschalige opwek niet geschuwd.

Ik vraag mij steeds af ten koste van wat mag dat gaan? We hebben jarenlang onze omgeving gekoesterd en die wordt nu ineens blootgesteld aan grootschalige opwek. Daarmee wordt dat wat we koesterden vernietigd. Ik kan mij zomaar voorstellen dat dat veel weerstand bij de inwoners oproept. Ik vind dat je deze maatregelen alleen kan nemen als de mensen die in die omgeving  leven erachter staan.

Ik denk dat je moet beginnen met besparingsmaatregelen (bijvoorbeeld isolatie van woningen)  en kleinschalige opwek op eigen woning of op schuur bijvoorbeeld door warmte collector of zonnepanelen. Nieuw te bouwen  woningen moeten altijd energiezuinig gebouwd worden.

We moeten op zoek naar reële oplossingen die ook echt een oplossing bieden voor het voorliggende probleem en niet de door ons zo gekoesterde omgeving voor de komende generaties vernietigen. Zo zie ik dat.

Jaap Uijthof