Zomerse hitte, de kinderboerderij en de jaarrekening

In de zomerse hitte naar het gemeentehuis, waar de airco gelukkig in bedrijf was gesteld. Door de VVD en de PvdA zijn vragen gesteld over de berichten in de pers over het verdwijnen van de Kinderboerderij in het dorp Rheden.

De wethouder gaf namens het College aan dat er een geschiedenis aan zit die teruggaat naar 2011. Toen was men al bezig en bleek er dat er in feite buiten de grenzen van het bestemmingsplan gebouwen aanwezig waren. Door de tijd heen heeft het College getracht met toezeggingen van geld en wijziging bestemmingsplan de Kinderboerderij te faciliteren. Dat is echter niet gelukt en heeft de organisatie van de Kinderboerderij de overeenkomst opgezegd. De organisatie is nu bezig met het onderbrengen van de dieren. De wethouder heeft er alle vertrouwen in dat er een goed tehuis voor die dieren zal worden gevonden.

De vragen van de PvdA en onze fractie, gesteld door Jaap Uijthof, zijn daarmee naar tevredenheid beantwoord.

Vervolgens kwam de jaarrekening aan de orde waarbij alle fracties hun zorgen uitte over de magere c.q. slechte financiële situatie. Raadsbreed leeft de wens om de financiële situatie op orde te brengen en de reserves op peil te houden. Met name het weerstandsvermogen (=risicoreserve) wil men raadsbreed in de veilige zone houden.  Martinique, onze woordvoerder financiën én voorzitter van de rekeningcommissie  diende daarom namens de hele raad een amendement in om het weerstandsvermogen, conform het advies van de rekeningcommissie, op 1,4 te zetten. Het College is blij met de zorgen die werden geuit door de Raad over de financiële risico’s. De vergelijking met het varen op stromend water en in een storm werd gemaakt.Dat is het verschil van inzicht in wat de Provincie en de Rekeningcommissie en wat het College verantwoord vindt.Zo werd er besloten na de nodige technische en soms inhoudelijke discussie, met name omdat daarmee de financiële risico’s beter worden afgedekt.

Het College is samen met de organisatie al hard aan het werk om het de gemeentelijke financiën op orde te krijgen voor de toekomst. In september zullen daar de eerste resultaten worden gepresenteerd aan de Raad.

Nu eerst genieten van een mooie zomer.

In de eerste week van september zijn we er weer.

Rob Koekkoek