Wel of geen voorrang voor statushouders bij woningtoewijzing?

Op de Raadspagina van de regiobode staat deze maand een bijdrage van onze raadsvolger Harry Brouwer. In de concept huisvestingsverordening is opgenomen dat statushouders voorrang krijgen bij het toewijzen van een sociale huurwoning. Wij vinden dit in strijd met het gelijkheidsbeginsel omdat statushouders dezelfde rechten en plichten hebben; ook bij woningtoewijzing.

Aankomende raadsvergadering staat de Regionale Huisvestingsverordening op de agenda. Op zich niets opzienbarends zult u denken, gewoon vaststellen en dan weer vier jaar verder. Toch is er iets in deze huisvestingsverordening dat onze aandacht heeft, en daarom heeft onze fractie dit onderwerp op de agenda gezet. Het gaat om de voorkeursbehandeling van statushouders bij het krijgen van een woning. Tot nu toe hebben statushouders als nieuwe Nederlanders voorrang gekregen bij het vinden van een passende woning. Maar volgens ons zit er een ongelijkheid in dit principe. Rhedense inwoners die soms al jaren op de wachtlijst staan worden op deze manier steeds achtergesteld bij het vinden van een huis.

Volgens de VVD is dat in strijd met het gelijkheidsbeginsel  - en het gelijkheidsbeginsel is voor onze partij een belangrijk uitgangspunt. In het kort: iedereen die in Nederland woont – of komt te wonen – heeft dezelfde rechten en dezelfde plichten. Dit brengt ons bij ons volgende standpunt: alle inwoners – dus ook nieuwe inwoners – komen op dezelfde wachtlijst terecht. Op deze manier is iedereen gelijk; met gelijke rechten, gelijke plichten en vooral met gelijke verwachtingen. Een voorkeursbehandeling past daar niet bij, want dat is in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Zo denk ik erover!

Harry Brouwer

Raadsvolger VVD Fractie