Raadsvergadering 26 februari 2019

Aan de vooravond van carnaval een raadsvergadering met 2 bespreekstukken en een hele rits moties. Het belooft een lange avond te worden… Eerst staan we stil bij het overlijden van oud raadslid van de PvdA, Marion Schoeman. Marion was raadslid in de vorige periode en heeft zich met hart en ziel ingezet voor haar partij en voor de inwoners.

Dan schuift Jaap Uijthof op de voorzittersstoel. Omdat de burgemeester, normaal voorzitter van de raad, portefeuillehouder is, zit de plaatsvervangend voorzitter van de raad dit agendapunt voor. We gaan door met de App ‘ Meld een vermoeden’ dat op de agenda staat. Het gaat om een app waarbij medewerkers van de gemeente anoniem een melding kunnen doen van een situatie waarvan zij vermoeden dat het niet in orde. En dan gaat het om ondermijning.( criminele activiteiten waar geld mee wordt verdiend). Sjir Hanssen is onze woordvoerder.  Er is veel discussie, een motie en een amendement of die anonimiteit nu wel of niet moet. Ook de burgemeester houdt een vurig betoog om de app in te voeren om ondermijning tegen te gaan .Voor de VVD Mag de App ingevoerd worden, temeer omdat tijdens de proef medewerkers hebben aangegeven dat zij dat juist fijn vinden.  Uiteindelijk staakten de stemmen bij het amendement (13-13). Het voorstel wordt dus niet in stemming gebracht en komt de volgende keer terug op de agenda.

Het volgende bespreekstuk is de klimaat aanpak. Een groot en verstrekkend onderwerp. Jaap Uijthof voert namens de VVD het woord en benadrukt vooral de vraag:. Hoe betrek je en stimuleer je mensen en bedrijven bij dit vraagstuk. Wat ons betreft het meest belangrijke punt vanuit de gemeente. Wij waren blij met de woorden van de wethouder in de voorbereidende raad dat hij ervoor gaat zoveel mogelijk mensen te motiveren maatregelen te treffen. Wat ons betreft is dat de goede tactiek. Als mensen een aantal maatregelen nemen en zien dat het werkt. Ook voor hun portemonnaie, dan zullen zij ook door willen gaan met het nemen van maatregelen. Als we erin slagen dat met z’n allen te doen. Dan geldt het adagium vele handen maken ligt werk en zullen we wellicht slagen in onze doelen.

GBRP diende nog een motie in waarin zij uitspreken geen voorkeur te hebben voor windmolens in onze gemeente. Wij hebben de motie niet gesteund omdat het naar onze mening weinig toevoegt. Er is namelijk te weinig wind in Rheden en nauwelijks ruimte om windmolens te plaatsen. Het voorstel Klimaataanpak wordt unaniem aangenomen; de motie is niet aangenomen.

Lees de hele woordmelding van Jaap Uijthof in de bijlage.

Na een hele reeks hamerstukken, waaronder het mogelijk maken van glasvezel in het buitengebied, zijn de moties ‘ vreemd aan de orde dag’ aan de beurt.

De motie: ‘ Openbare gebouwen inclusief toegankelijk’  van VVD, CU, GPRB en PvdA.Gaat over het toegankelijk maken voor iedereen van alle openbare gebouwen. Daar kan je niet tegen zijn. Rob Koekkoek voert hierover namens de VVD het woord. Motie is ingetrokken omdat het college een ruime toezegging heeft gedaan om hier beleid op te maken en uit te voeren.

De motie: ‘ beperk de woningbouw van de Imboslaan tot het terrein van de Mavo. Deze motie wil dat het huidige plan wordt stop gezet en dat alleen gebouwd mag worden op het voormalige Mavo-terrein. Wij vinden dit veel te vroeg. Inde informatieavond heeft wethouder Haverkamp toezeggingen aan de insprekers (bewoners Breukinglaan) gedaan om mrt de ontwikkelaar en de bewoners om de tafel te gaan zitten en het plan nader te bespreken. Wij vinden dat de wethouder deze kans moet krijgen voordat je nu al definitief de deur dicht gooit. Wij stemmen dus tegen deze motie; maar dat was niet nodig want na enige discussie wordt de motie aangehouden. Wordt vervolgd dus...

Om  23. 00 sluit de voorzitter de vergadering; tijd voor carnaval de komende week!