VVD Rheden gaat voor goedkopere gemeentelijke huisvesting.

VVD Rheden wil geen miljoenen uitgeven aan de verbouwing van het huidige gemeentehuis in De Steeg. Het gemeentehuis in De Steeg staat voor een grootschalige verbouwing. Voor het verwijderen van asbest, aanpassingen voor klimaat en vervanging van technisch afgeschreven installaties zijn waarschijnlijk vele miljoenen nodig.

Wij zien een andere oplossing. Dit jaar start de gemeente Rheden met het uitbreiden van gebiedsgericht werken. Gemeentelijke medewerkers gaan meer in de wijk aan de slag. Om dicht bij de inwoners te zijn, om inwoners beter te helpen en om het beleid beter te laten passen bij de werkelijkheid is deze omslag noodzakelijk.  Dit is mede door de decentralisatie van taken aan het licht gekomen.  Een ontwikkeling die VVD Rheden met veel enthousiasme omarmt.

Van de circa 350 ambtenaren die in het huidige gemeentehuis in De Steeg gehuisvest zijn kan een groot deel in de wijken geplaatst worden. Dat betekent dat de gemeente in de dorpen (om te beginnen Velp, Rheden en Dieren) panden kan gaan huren waar deze medewerkers gehuisvest gaan worden. Ook in bestaande voorzieningen zoals dorpshuizen, scholen of andere gebouwen kunnen hiervoor de mogelijkheden gecreƫerd worden. Een mobiel servicecentrum behoort wat ons betreft zeker ook tot de mogelijkheden. Dat zal voor onze vele senioren inwoners een enorme toegevoegde waarde hebben.

Voor het bestuur en de ondersteuners kan een klein gemeentehuis voldoende zijn.

Het is onze grote wens v om op de huidige locatie van het gemeentehuis in De Steeg woningen te realiseren. In Gelderland mag de komende jaren weer flink gebouwd worden. Dus ook in de gemeente Rheden. Op deze prachtige plek kunnen bijvoorbeeld mooie (senioren)appartementen verrijzen.

Volgens ons kan met deze wens veel geld bespaard worden en kunnen de inwoners veel beter gebruik maken van de diensten van de gemeente.

Ronald Haverkamp

Lijsttrekker Gemeenteraadsverkiezingen  2018