2e Raadsvergadering van 2017

Op 21 februari jl. was de tweede raadsvergadering van 2017 van de gemeente Rheden. Zoals gebruikelijk maken we hier een kort verslag van.

We beginnen deze keer weer met de rondvraag.

Er werden vragen gesteld over de problemen met de watervoorziening van afgelopen weekend. Er zijn 30 huishoudens in Dieren geweest  die tijdelijk geen water hebben gehad.De gemeente heeft verder geen noodmeldingen gekregen.  Gelukkig zijn de problemen opgelost. Het is niet bekend of er materiële schade is. Als dat wel het geval is , is de gemeente geen partij. Dat gaat tussen Vitens en de klant.

De volgende vraag gaat over de sluiting van de huisartsenpost in Velp. Het college vindt het erg jammer dat  het verplaatst wordt. Inwoners zijn langer onderweg en het is een goede invulling van de locatie. Het is een landelijke ontwikkeling vanuit het oogpunt van doelmatigheid, dat de spoedeisende hulp en de huisartsenpost dichter bij elkaar komen te zitten  De gemeente is niet betrokken geweest hierbij, alleen geïnformeerd. Wat betreft ziekenhuis Velp, er blijven een aantal poliklinieken bestaan en er komen nieuwe (para)medische bedrijven bij. Dan Over de bereikbaarheid vd huisartsenpost. Het college kan de bereikbaarheid helaas niet garanderen. Wethouder Haverkamp geeft de de huidige mogelijkheden van het openbaar vervoer aan en het college zal zich inspannen dit in tact te houden.

En dan de vraag over lijn buslijn 29. Door de aanpassing van de dienstregeling is de bereikbaarheid behoorlijk verminderd; zeker in het weekend. Jaarlijks kijkt de vervoerder naar de dienstregeling in relatie tot rendabele buslijnen. Van buslijn 29 maken op zaterdag ca 15 mensen gebruik.  Gezien de commotie heeft het college contact opgenomen met de vervoerder Breng en er zijn diverse gesprekken geweest. Er worden momenteel 2 alternatieven onderzocht. Deze worden voorgelegd aan de provincie. Binnenkort wordt uitsluitsel verwacht. Ronald Haverkamp heeft hier ook contact over met het Rhedens Dorpsbelang.

De laatste vraag: Die gaat over de vernielingen van fietsen bij station Dieren in januari van dit jaar. De Politie heeft deze zaak opgepakt. Onder andere vraagt de politie via Facebook  of er getuigen zijn. Er zijn ca. 10 fietsen vernield maar er is maar 1 aangifte gedaan. Dat is opmerkelijk.  Er zijn (helaas) geen verdachten. De politie zal deze locatie extra meenemen in de surveillance. Ook inwoners wordt gevraagd extra op te letten.

De VVD stelt een aanvullende vraag of de jeugd boas’ en jeugdcoaches hier een rol in te hebben. En is het geen idee om er toch camera’s op te hangen? Dit ligt gevoelig. De burgemeester neemt het zeker mee in het gesprek met Prorail.

En we gaan direct door met de Raadsvergadering.

De volgende onderwerpen zijn aan de orde geweest:

• Bestemmingsplan Dieren-Noord, locatie hoek Buitensingel-Wilhelminaweg. Het gaat over de plek en het pand van de Aldi. Na enige discussie is dit plan met een ruime meerderheid aangenomen. De Aldi kan een nieuw pand bouwen waarmee deze hoek er ook weer aantrekkelijker uit komt te zien. De VVD heeft voor dit plan gestemd.

•   Bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie. De gemeente Rheden gaat op een aantal terreinen de krachten bundelen met de gemeente Arnhem en Renkum met de gedachte een meer efficiënte  bedrijfsvoering te bewerkstelligen. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

• Verordening sociale woningbouw gemeente Rheden wordt vastgesteld.

•  Meerjarenbeleidskader Meedoen!; een integrale benadering van vraagstukken binnen het sociaal domein om zo aan te sluiten bij de leefwereld van de inwoner. Dit voorstel is met een ruime meerderheid aangenomen.

Er is nog een motie’ vreemd aan de orde van de dag’ over de verplaatsing van de boerderij Borchkeppel in Ellecom. Middachten wordt verzocht te onderzoeken of er nog andere mogelijkheden zijn voor de boerderijverplaatsing. Deze wordt aangehouden omdat niet alle raadsleden over dezelfde stukken beschikken en de indieners van de motie de overwegingen willen heroverwegen.

Als laatste is er nog een aantal hamerstukken. Om 23.00 uur sloot de voorzitter deze 2e raadsvergadering van 2017.

U kunt de raadsvergadering ook terugkijken via  http://player.companywebcast.com/gemeenterheden/20170221_1/nl/player