Nieuwe bestuursstijl

De tekst is uitgesproken in de Raadsvergadering van 23 februari 2016. Het voorstel werd door de Raad met algemene stemmen aangenomen.

De VVD is voor degelijk en duidelijk bestuur.  Wij vinden het een goed idee om verantwoordelijkheden  bij burgers te leggen. Dat betekent dat wij ook positief staan tegenover initiatieven van burgers en bedrijven. Niet teveel overheidsregels bemoeienis dus.

Een werkgroep bestuursstijl is bezig geweest en komt nu na bijna twee jaar met deze notitie. De hierin geformuleerde missie kan op onze steun rekenen. Ook staan wij positief tegenover de voorgestelde lijst met activiteiten en initiatieven.

Toch voorzitter hebben we als Raad de afgelopen tijd de nodige ervaringen opgedaan.

Ik noem er drie

* de discussie over afvalbeheer en het raadsamendement waarin we als Raad een doelstelling  vast hebben gesteld;
* klimaatdiscussie van vorige maand. Er was geen burger naar zijn mening gevraagd bij de evaluatie
* de inspraak bij de voorstellen spoorwegovergangen waarbij een inspreker aangaf hoe kan ik dat nou weten  "Ik lees alleen het NRC"

Ik stel vast dat het open omgaan met de bevolking en verantwoordelijkheid leggen bij de inwoners en bedrijven een verandering vraagt in houding en gedrag. Dat als we dat opschrijven we dat nog niet direct doen.  Er moet in dit huis dus nog veel veranderen. Zowel in de Raad als in het ambtenarenapparaat.

Ik wil graag de vraag aan de Raad stellen wat verwachten wij van de burger. Dat is een vraag die ik al een paar maal heb opgeroepen en waarvan ik het jammer vind dat deze niet door de werkgroep is opgepakt. Als je over een brug wil gaan, zoals in het voorstel staat, dan het moet of kan het van twee kanten komen.

Tijdens de behandeling van de nota over spoorwegovergangen hadden we hier een inspreker die op licht geïrriteerde toon zei  Hoe kan ik dat nou weten ik lees alleen het NRC. Voorzitter als dit zo is, en we accepteren dat, dan heeft open communiceren via de regiobode, sociale media of de Gelderlander geen enkele zin. Ik denk dat we aan de burgers duidelijk moeten maken op welke wijze de gemeente richting zijn burgers communiceert. Ik zou dat zelfs willen vastleggen in een raadsbesluit en dat ook bij de belastingaangifte in een folder meezenden naar de inwoners. Als de inwoner, de burger er dan voor kiest om de gemeente niet te volgen via welke media dan ook dan is dat de verantwoordelijkheid en eigen vrije keuze van die betreffende burger. Ik hoop te horen wat de andere raadsleden  hiervan vinden.

Tot slot de missie in dit stuk is goede start. De VVD wil graag een positieve bijdrage leveren aan de  uitwerking.