Zwemmen in een financieel gezonde omgeving

Deze tekst is door Sjir Hanssen uitgesproken bij het agendapunt nieuw zwembad Velp. Na discussie in de Raad werd het ingediende amendement met 14 stemmen voor en 13 stemmen tegen aangenomen. Het door het amendement aangepaste voorstel werd vervolgens met meerderheid van stemmen aangenomen. D66 en CDA stemden tegen een nieuw zwembad in Velp.

© JU

Het is niet de eerste keer dat we spreken over het zwembad. Heel wat keren hebben we er in dit gremium over gesproken en verschillende mogelijkheden zijn de revue gepasseerd. Besluiten zijn genomen en toch wordt op een later moment er weer een aanvullende discussie gevoerd. Dat is niet vreemd want we praten echt niet over een kleine zaak. Het is voor deze gemeente gewoon een behoorlijke uitdaging om een zwembad te realiseren. Met z’n allen hebben we er al veel over gesproken, hebben we een lading van onderzoeken en rapporten over ons heen gekregen.  Je zou bijna kunnen zeggen dat je als raad een information overload zou kunnen krijgen.  Zelfs in het laatste memo van 9 feb 2016 wordt er (op verzoek van de raad) verwezen naar de onderliggende onderzoeken en adviezen van experts. Het eerste onderzoek dateert van februari 2008. Dat gaat over een onderzoek naar aanleiding van de behoefte binnen de gemeente Rheden.  We zijn nu 8 jaar verder en de gegevens van dit rapport worden nog steeds gebruikt voor de onderbouwing van de behoefte van de gemeente Rheden voor een zwembad. De vraag bij de VVD is echter of deze behoefte misschien wel is ingehaald door de tijd. Een antwoord daarop kunnen wij niet geven en is ook niet beschikbaar. Het lezen van de samenvatting van dit rapport levert enige leuke observaties. Er worden twee mogelijkheden beschreven en die zijn : Vervangende nieuwbouw op de huidige locatie van de Dumpel en de andere is voorzien van een uitgebreidere faciliteit in het dorp Rheden (de hangmat). Het adviesbureau spreekt de voorkeur uit voor een zwemvoorziening in de directe omgeving van de Hangmat.

Om moverende redenen wordt dit advies niet gevolgd maar neemt de raad in september 2009 het besluit om de toekomstvisie zwembaden vast te stellen maar ook het college de opdracht geeft om het onderzoek naar de effecten van nieuwbouw van een overdekt zwembad op de locatie aan de Gruttostraat te Velp voort te zetten. Op basis daarvan wordt er een opdracht verstrekt aan een extern bureau om een viertal varianten uit te werken. De vier varianten mag ik aannemen zijn bekend en wat nu voorligt is de variant van een nieuw zwembad voorziening op de locatie Gruttostraat.

In juni 2015 heeft de raad een amendement met algemene stemmen  aangenomen waarin het college wordt opgedragen om een financiële uitwerking van de verschillende varianten te komen zodat er mede op basis hiervan een keuze kan worden gemaakt.

In het voorliggend raadsvoorstel heeft het college al een keuze gemaakt. Een keuze die financieel de gemeente Rheden heel wat gaat kosten. Het voorstel past niet binnen de meerjaren begroting en vraagt een extra budget van € 220.000 per jaar. En dat voor 40 jaar. In totaal dus ruim € 8,8 miljoen euro die we neer leggen als hypotheek bij onze inwoners en toekomstige inwoners. Dat is nog al wat in een wereld waarin de financiële toekomst van gemeenten (zie landelijke ontwikkelingen) onzeker zijn en na verwachting ook onzeker zullen blijven.

Moeten we dit dan nog willen? Het antwoord zou eenduidig ja kunnen zijn als het duidelijk was wat de baten zouden zijn. Aan de ene kant is het de vraag of we als gemeente € 220.000 extra willen uitgeven voor het bieden van dedicated wedstrijd zwemfaciliteiten en aan de andere kant kunnen we doelgroepen de toegang tot zwemwater kunnen ontzeggen als er wedstrijden op de agenda staan. In de meest ideale wereld zouden we natuurlijk gaan voor een twee bassin concept maar in die ideale wereld  leven we nu eenmaal niet.

Als raad worden gevraagd om een besluit te nemen. Welk besluit we ook nemen, er zullen altijd partijen zijn die minder tevreden zullen zijn.  Maar zoals ik al eerder eens heb aangegeven zijn we als raad de hoeders van het algemeen belang.

Volgens de VVD wordt er in het huidige voorstel een te grote hypotheek neergelegd bij de toekomstige bewoners van de gemeente Rheden. We willen dan ook vasthouden aan de eerder genomen financiële middelen welke in de meerjaren begroting zijn opgenomen en geen additionele financiële middelen toevoegen. Ik wil met nadruk aangeven dat we niet tegen een twee bassin optie zijn! We willen graag het college de ruimte bieden om bij de verdere uitwerking te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik noem dan graag de mogelijkheid om slim aan te besteden en om de maximale flexibiliteit te gebruiken binnen de exploitatie.

Voorzitter, als VVD dienen we dan ook een amendement in met de naam “Zwemmen in een gezonde financiële omgeving”

SH