Regionale VNG bijeenkomst 22 oktober te Arnhem

De VNG organiseert 6 bijeenkomsten door het land heen, met als doel, onder de leden te proeven welke thema's op de agenda van 2020 moeten komen te staan.

De VNG heeft zelf een aantal onderwerpen aangegeven voor deze bijeenkomsten, zijnde: Asiel, Financiƫn en Omgevingswet.
Tijdens de bijeenkomst in Arnhem ,waren vanuit de Gemeente Rheden de gemeentesecretaris en drie leden van de VVD fractie aanwezig, te weten dhr Hanssen, dhr Koekkoek en mw Bosschart. Daarnaast veel wethouders en burgemeesters uit uiteenlopende gemeenten binnen de provincie Gelderland.

Over het Asiel thema gaf met name de burgemeester van Nijmegen aan dat een proactieve houding nu gewenst is en dat er gekeken moet worden wat kan en mogelijk is en niet wat er niet kan. Ook de nadrukkelijke aandacht voor regionale samenwerking op dit onderwerp. Dhr Hanssen van onze fractie heeft de VNG ook gevraagd samenwerking in de meest brede zin, op te nemen op de agenda van 2020. Samenwerking op diverse thema's; sociaal domein, veiligheid, ICT,etc.

Qua financiƫn was de algemene conclusie van de avond dat met een gelijkblijvende last voor de burgers er meer gelden via de kas van de Gemeente zouden moeten lopen en daarmee recht doet aan het feit dat de gemeente meer en meer de eerste overheid wordt.

Duidelijk naar voren is gekomen dat met de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2018, er nu duidelijk op geanticipeerd moet worden. Dit ter voorkoming van  het herzien van bestemmingsplannen nu, die ook weer in 2018 behandeld zullen moeten worden.

Tot slot het samenwerken (in de regio) tussen Gemeenten. Dit punt werd breed omarmt door de vice- en voorzitter van de VNG. De VNG zal hiermee aan de slag gaan. Dit punt is ook door onze fractievoorzitter dhr Uithof tijdens de Begrotingsraad aan het college voorgelegd.

Marleen Bosschart