Alles wat met asielzoekers te maken heeft is (tegenwoordig) een beladen onderwerp. We hebben dat meegemaakt bij de raadsinformatieavond van 10 november (en ook nu weer). Voorzitter voordat ik aan het eigenlijke onderwerp van dit agendapunt toekom wil ik opmerken dat ik trots ben op deze gemeente dat we hier Democratisch zijn. Iedereen, ook al komt hij van buiten de gemeente, kan hier op een geordende wijze zijn stem laten horen. De raadsleden worden op die manier optimaal geïnformeerd en het is aan de raadsleden om op basis van de kennis die zij hebben opgedaan, de eigen achterban en natuurlijk hun eigen uitgangspunten een standpunt in te nemen en vervolgens tot besluitvorming te komen in de Raadsvergadering.
Voorzitter voor de record wil ik opmerken dat de bijdragen van de insprekers voor hun eigen rekening zijn. Ik, of ik moet zeggen wij zijn het met lang niet alle inbreng eens. Een aantal van de insprekers heeft ideeën verkondigd waar wij niet achter kunnen staan. U zult dan ook merken dat wij met die inbreng niets hebben kunnen doen. Voorzitter de VVD is een partij van problemen aanpakken en oplossen, zeker de Rhedense VVD, wij willen dan ook iets doen.
Dan voorzitter in de richting van de asiel vraagstukken. Om het zacht te zeggen de wereld is in beweging. Nederland krijgt daar een deel van voor zijn kiezen. De landelijke overheid met de politieke vertegenwoordigers aldaar zullen op dat niveau moeten bepalen hoe te opereren. En waar de grenzen te stellen. De vragen van de inspreker de heer O.Wullink omtrent het overtreden van vaak internationale rechtsregels hoort wat ons betreft ook op het landelijke politieke terrein thuis.
Voor ons als lokale politici is het de vraag willen we een bijdrage leveren aan Nederland en hoe of misschien wat kunnen we inpassen in onze gemeenten. Een vraag die wij ons daarbij nadrukkelijk stellen is wat kan onze bevolking aan. Rheden heeft een geschiedenis op dit terrein, een nieuw AZC zou ons zesde AZC zijn. De ervaringen met eerdere AZC houden ons niet tegen, nu de nood hoog is, weer een bijdrage te willen leveren.
De vraag is vervolgens welke bijdrage. Wij kunnen ons vinden in de afwegingen van het college om geen 72 uurs opvang, geen (crisis)noodopvang, geen tenten en noodgebouwen (alleen in steen) toe te staan. Wij denken ook dat de straal van 1 kilometer om bestaande locaties, of het nu gaat om een opvanglocatie of huisvesting van arbeidsmigranten ervoor zorgt dat de druk op de buurt binnen de grenzen blijft.
Ten aanzien van de huisvesting voor statushouders merken wij
op dat dit al een wettelijke taak is. De VNG heeft ook namens de gemeenten
afspraken gemaakt waar wij op dit moment nog niet aan voldoen. Wij moeten ons echter wel realiseren dat onze bestaande
bevolking ook wensen op dit vlak heeft. Daar moet nadrukkelijk een balans in
zijn. Als er bijgebouwd moet worden, dan
moet ervoor gepleit worden, dat men in Den Haag de klemmende regels verminderd.
Ook de vraag hoe je deze mensen snel een waardevolle
bijdrage laat leveren aan de maatschappij wordt bemoeilijkt door een aantal
landelijke regels en belemmeringen.
Onze oproep aan de Tweede Kamer zou dan ook zijn
"doe eens wat minder regels en verplichtingen."
Voorzitter wij hebben echter nog wel twee problemen met dit voorstel. Een is de schijnbare wens om tot een AZC van 300 personen te komen. Voorzitter voor ons is dat een echt maximum. Wij begrijpen vanuit zakelijke, organisatorische en financiële overwegingen ook wel dat het COA dat wil, maar ons belang is een andere. Wij willen staan voor onze bevolking. Hoeveel kun je onze buurten belasten. Hoe hou je het leefbaar in de buurten. Iets dat wij als coalitie ook steeds uitdragen. Het kan dus heel goed zijn dat wij op bepaalde plekken stoppen bij 80 personen of misschien maar 50. Daarom kom ik met een amendement met een herformulering waarbij het streven naar maximaal 300 anders is geformuleerd. Namelijk dat het maximaal 300 is. En dat we streven naar opvang die qua formaat past bij de plek. Wat dus ook 80 of 50 kan zijn. Als je wilt vast houden aan de 300 dan betekent dat wellicht dat er meerdere locaties moeten komen dan verwachten wij dat het college terugkomt naar de Raad. Ik wil nog opmerken dat wij ervan uitgaan dat als er in de toekomst nog meerdere opvanglocaties komen de cirkel van een kilometer ook vanuit deze nieuwe opvang wordt getrokken.
Een tweede punt wat wij willen maken voorzitter is de duur van een dergelijke locatie. Hoe lang mag een opvanglocatie hier zitten. Voorzitter wij zijn voor een opvang waar mensen verblijven die in procedure zijn maar nog geen status hebben. Deze procedures mogen niet oneindig lang duren. Daarom kan de opvang in tijd beperkt zijn. Laten we zeggen tot twee jaar. (tijdelijk regulier AZC) Dan moet duidelijk zijn of de mensen mogen blijven of terug gaan. Op dat moment kan ook de situatie in de wereld opnieuw bezien worden en gekeken worden of deze extra opvanglocaties nog nodig zijn. Wij komen met een amendement op dit punt om dit goed vast te leggen.
Voorzitter dit is en blijft een gevoelig onderwerp. De Raad van Rheden probeert optimaal geïnformeerd besluiten te nemen. Wij voelen de vrijheid en verantwoordelijkheid om dat te doen.
Wij willen helpen een oplossing te bieden voor dit landelijke probleem en roepen andere Gemeenteraden op om dat ook te doen.
"Alleen samen, zijn wij Nederland."