Over de raadsvergadering van 24 januari 2017

De eerste raadsvergadering van het nieuwe jaar. Dat betekent dat we op een andere manier vergaderen. We beginnen om 19.30 met de rondvraag en om 20.00 start de raadsvergadering. Daarna volgen de bespreekstukken en we eindigen met de hamerstukken.

Eerst de rondvraag. Nadat de PvdA een aantal vragen over de afgebrande muziektent in Ellecom heeft gesteld ( en gelukkig is deze verzekerd en wordt herbouwd aldus wethouder Ronald Haverkamp) stelt onze fractievoorzitter Jaap Uithof de volgende vragen:

Naar aanleiding van berichten in de media dat het goed gaat met Nederland, dat er optimisme is over de economie in de Regio Arnhem-Nijmegen,  maar ook berichten dat in andere regio's zoals de Achterhoek de snelste daling in het aantal WW-uitkeringen heeft van heel Nederland hebben wij een aantal vragen aan het college.

1. Is deze tendens ook zichtbaar in onze gemeente?

2. Welke acties worden ondernomen, nu er kansen zijn om mensen uit de WW maar ook uit de bijstand weer aan het werk te helpen?

3. Waar ziet het college belemmeringen om nog meer mensen aan het werk te kunn en helpen

Helaas is volgens de wethouder deze trend in onze gemeente nog niet zichtbaar. Hij houdt zich aan de plannen die in de begroting zijn afgesproken en zal daarover bij de voorjaarsnota rapporteren. In de vervolgvraag geeft de VVD aan het teleurstellend te vinden dat het college de kansen die de economie nu biedt niet te pakken en geeft aan van ondernemers geluiden te horen dat niet iedere bijstandsgerechtigde gemotiveerd is om te werken. Het college kan op dit moment aan niet werkwilligen een strafmaatregel opleggen. Op de vraag hoe vaak deze straf is opgelegd zegt de wethouder dat niet te weten. Hij zal dat uitzoeken en deze gegevens naar de Raad sturen.

Dan begint de eigenlijke raadsvergadering. We  herdenken dhr. Borrie, oud-burgemeester van onze gemeente en feliciteren Mehmet Sahan met de geboorte van zijn zoon.

Vervolgens reikt de burgemeester de certificaten uit aan 8 inwoners van onze gemeente die de cursus Politiek  Actief gevolgd hebben. Natuurlijk hoort daar ook een bloemetje bij. De inwoners hebben de cursus als heel positief ervaren. Zij hebben meer zicht gekregen in de lokale politiek en de werking daarvan.

Het eerste bespreekstuk is Integrale Veiligheid; Jeugd en Veiligheid. Het voorstel is de straatcoaches te vervangen door Jeugd Boa’s (Bijzondere Opsporings Ambtenaar). De VVD is van mening dat een sluitende aanpak van problematische jeugd gewaarborgd moet zijn. Hoe dat gedaan wordt is uitvoering en daar gaat de raad niet over.  In het voorliggende voorstel is dat door de inzet van jeugd BOA’s ipv straatcoaches.

Er volgt een uitgebreide toelichting van de portefeuillehouder en een uitvoerig debat waarin Marleen Bosschart flink stelling nam tegen D’66. Het debat was interessant voor de cursisten van Pro Demos ( die nog op de tribune zitten) omdat zij dit raadsvoorstel voor hun cursus hebben voorbereid.

Het amendement dat D’66 indient om de aanpak van problematische jeugd-(groepen) te waarborgen door onder andere vast te blijven houden aan de inzet van straatcoaches en een daarbij passend goed informatiesysteem’’ haalt het niet; Het oorspronkelijke voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Dan volgt de bespreking van de oprichting van Stichting Veilig Thuis. Deze Stichting is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke taak van het Meld en Adviespunt  van huiselijk geweld en kindermishandeling. Er werden 2 amendementen ingediend ( 1 door D’66 en 1 door de VVD) en deze werden beide aangenomen.

Nadat alle hamerstukken waren behandeld sloot de voorzitter de vergadering om 22.30 uur.