Begrotingsraad 8 november 2016

Raadsvergadering 8 november 2016

Gisteren om 15.00 uur begon de raadsvergadering die volledig in het teken stond van de programmabegroting. Alle fracties krijgen in de eerste termijn 5 minuten voor hun bijdrage en om eventueel moties en amendementen in te dienen. Nadat het college op alle bijdragen gereageerd heeft begint de tweede termijn. Alle partijen reageren op elkaar en dat kan interessante debatten opleveren. Wist u trouwens dat u voor een raadsvergadering niet naar het Gemeentehuis hoeft te komen maar dat  de vergadering via internet te volgen is.

Tijdens de vergadering van gisteren zijn er 6 amendementen ingediend en 10 moties.

De VVD heeft 1 motie ingediend en 2 amendementen.  De aanleiding hiervoor geeft onze fractievoorzitter Jaap uithof in zijn woordmelding die hieronder staat:

Voorzitter,

Over het algemeen zijn wij blij met de voorliggende begroting. We zien dat problemen worden aangepakt en dat de totale lasten stijging voor de inwoners binnen de eerder aangegeven grenzen blijft.

Ik wil in mijn verhaal nu langs drie lijnen werken.

• Degelijk bestuur
  • De economie
  • Luisteren naar de inwoners

Voorzitter, om met degelijk  bestuur te beginnen

*Het jaar 2017 wordt een jaar met veel ontwikkelingen voor de interne organisatie. De Connectie krijgt steeds meer vorm. Wij houden daarbij vinger aan de pols en hopen dat de samenwerking in de connectie een verbetering betekent. Wij zullen daarbij kritisch blijven op de kosten, kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening.

*Onder degelijk bestuur  valt ook de sturing van de Raad in het Sociaal Domein. We willen dat de Raad kan sturen waaraan het geld besteed wordt. Wij zien nu veranderingen in de begroting en begrijpen dat er dit jaar nog weer een nieuwe indeling voor het Sociaal Domein wordt gemaakt. Wij willen aan het college meegeven dat bij  de nieuwe indeling nadrukkelijk aandacht moet zijn voor sturing door de Raad en op welke wijze de Raad vervolgens kan controleren. Het kan niet zo zijn dat het enige kader dat de Raad meegeeft het totaalbedrag Sociaal Domein is. Ik wil hierop graag een reactie van het college.

* Wij werden nogal onaangenaam getroffen door de getallen op het gebied van de afval zoals ze vorige maand uit de BERAP (Bestuursrapportage) en de begroting naar voren komen. Wij horen dat de kwaliteit van de opgehaalde plastic fractie (PMD= plastic, metaal en drankkartons) onvoldoende is. Wij vragen ons af of er op tijd voldoende communicatieve inspanningen zijn gepleegd naar de inwoners om te zorgen dat die weten wat ze moeten doen. Wij horen van inwoners dat ze niet weten welk afval ze waarin moeten doen. Dat vraagt om actie. Wij zijn er ook bang voor voorzitter dat de gemeente de inwoners onvoldoende meeneemt in het beleid dat zij op dit gebied voert. Je moet hiermee niet te ver voor de muziek uitlopen. De inwoners moeten het immers doen. We weten dat er nog voorstellen onze kant op komen maar willen graag het meenemen van de bevolking en het op tijd communiceren graag onder de aandacht van het college brengen.

Voorzitter, nu over de economie

* Wij maken ons zorgen over de lokale economie. We zien het aantal bijstandsgerechtigden oplopen tot boven de 1000. Dat vinden wij een zorgelijke ontwikkeling. Dat betekent dat steeds meer mensen niet participeren. Terwijl wij denken dat mensen zich het beste voelen als zij kunnen deelnemen aan de maatschappij. Wij vragen het college een extra inspanning te plegen met de nu weer licht aantrekkende economie. En daar energie in te steken en laten we zeggen komend jaar te proberen het aantal bijstandsgerechtigden met 10% meer te laten dalen dan in de begroting staat.

Wij waren als VVD regio op bezoek in Heteren. En hebben gezien dat daar forse distributiecentra zijn en er zelfs nieuwe ontstaan. Ons werd verteld dat het moeilijk is personeel te vinden. Zou het niet mooi zijn als we in het kader van regionale samenwerking daar ook mensen uit de Rhedense kaartenbak aan de slag te laten gaan. Samen met het CDA dienen we het amendement in “ Werken  aan ‘Iedereen doet mee’” .

* Als we duurzaamheid belangrijk vinden dan moet er bijvoorbeeld bij de inrichting van nieuwbouw rekening gehouden moet worden met de richting van gebouwen. Zo optimaal mogelijk op de zon. Wij roepen het college op om in de besluitvorming duurzaamheid te prioriteren en  dienen hiertoe de motie "Duurzame daklijnen" in.

En dan voorzitter luisteren naar de inwoners

* Het betrekken van inwoners en bedrijven bij het bestuur is een goede zaak. Lokaal zetten we op dit gebied steeds meer stappen. Dat is goed en we moeten daarmee doorgaan. Je ziet dat men ook in de landelijke politiek hierover nadenkt. Ik wil hier aangeven dat wij graag op een positieve wijze meedenken. Belangrijk is voor ons wel dat er duidelijke besluiten worden genomen. En dat we zoveel als mogelijk alle inwoners meenemen/betrekken.

* Bij de kadernota hebben we op basis van geluiden van inwoners samen met de CU een motie over de kwaliteit van het onderhoud van de openbare ruimte ingediend. Wij danken het college voor de uitwerking in scenario's. Wij komen samen met de CU, CDA D’66 en Groen Links met een amendement om dit punt in de begroting te verwerken. Wij luisteren daarmee naar de wensen van de inwoners en denken dat dat in het belang voor de leefbaarheid van onze dorpen is.

* Wij lazen in de krant dat het Dierenasiel  huisvestingsproblemen heeft. Wij zouden het college willen vragen hier bestuurlijke aandacht te besteden aan de toekomst van het dierenasiel.  Dierenopvang is immers een gemeentelijke taak. Graag reactie van het college.

Wij vinden het belangrijk om naar onze inwoners te luisteren en daar waar mogelijk tegemoet te komen aan hun wensen. Soms is dat lastig en kom je voor dilemma’s te staan. Dat geldt nu voor de dossiers geluidschermen A12  en de spoortunnel kerkstraat/stationsstraat. Wij horen van inwoners dat zij graag het gat in de geluidsschermen willen dichten ivm geluidsoverlast. Bestuurlijk gezien is dat lastig. Immers in 2009 is langs de A12 gebleken dat er geen normen zijn die overschreden worden en dat de kosten geheel voor rekening van de gemeente komen.

Een ander issue is de spoortunnel Kerkstraat/Stationsstraat. Wij zijn bij de schouw geweest en hebben moeten constateren dat noodzaak en urgentie om daar iets te doen niet wordt gedragen door de inwoners uit deze buurt. De vraag is  hoe ga je om met allerlei belangen van inwoners. Voorzitter ik wil graag hierover de mening van andere fracties horen.Om de discussie te stroomlijnen hebben we in  de tweede termijn  een motie in gediend voor een onderzoek naar de mogelijkheden voor geluidschermen langs de A12.

De opbrengst van  deze avond:

Moties:

• Duurzame daklijn: hebben we ingetrokken omdat we de toezegging van de wethouder hebben dat duurzaamheid veel prioriteit heeft, of zoals zij zelf zegt:” heel, heel hoog op het lijstje staat”.

• Sluiten gat A 12  met geluidschermen: hebben we aangehouden omdat in december burgerparticipatie  aan de orde is en dan ook deze case mee kunnen nemen.

Amendementen:

• Werken aan “iedereen doet mee”: verworpen met 12 stemmen voor en 13 tegen, Jammer genoeg waren 2 raadsleden van fracties die ‘voor’ stemden ziek.

• Onderhoud openbare ruimte op niveau: aangenomen met algemene stemmen.

Met 21 stemmen tegen en 4 voor heeft het  amendement van de PvdA om de

OZB  met 1% te verhogen  het niet gehaald. Wij hebben tegen gestemd.

Om 22.50 uur sloot de voorzitter de vergadering.