Bijdrage aan Algemene Beschouwing 2016

Voorzitter,  Daar gaan we nog een keer, indachtig uw woorden van vorig jaar heb ik proberen uit te zoeken hoeveelste Algemene beschouwing dit voor mij is. Met wat slagen om de arm kom ik op twaalf.  In deze gemeente is het voor U ook de twaalfde algemene beschouwing. Wij zijn blij dat U na de herbenoeming er nog een paar jaar aan vast kan knopen. Dat proces van herbenoeming is goed verlopen en de griffie en de voorzitter van de vertrouwenscommissie de heer Klomberg verdienen daar zeker een pluim voor.

Dan naar vandaag. Het is weer zo'n dag dat we mogen spreken over verleden, heden en toekomst. Immers de rekening waarover we al spraken gaat over vorig jaar 2015, deel 1 van de voorjaarsnota geeft aan wat er dit jaar 2016 gebeurt en deel 2 van de voorjaarsnota, is eigenlijk de kadernota en geeft aan wat we vinden dat er volgend jaar 2017 moet gaan gebeuren.

We focussen nu op de voorjaarsnota en de kadernota dus op heden en toekomst. Allereerst moeten vaststellen dat het beter gaat. Toch zijn er dit jaar meer onzekerheden dan andere jaren.

Denk daarbij aan

- de stand van zaken in de 3 decentralisaties, de definitieve afrekening daarvan ontbreekt nog in  veel gevallen,  en ook de accountants verklaring ontbreekt nog

- wat gaan de gevolgen zijn van de doorgevoerde bezuinigingen, en gaan we die halen, slaagt het college erin op tijd evaluaties aan te leveren

- hoe slagen wij erin de bevolking/bedrijven echt te betrekken, te bereiken (of om een inspreker te quoten blijven zij alleen het NRC lezen)

- Presikhaaf bedrijven onze oude sociale werkplaats en de afwikkeling daarvan, naar WSP, hoe succesvol zullen we zijn met het plaatsen van de groepen met een lagere verdiencapaciteit

- samenwerken in de regio,... slagen we erin om de ons gestelde doelen te behalen

- en tot slot zijn wij vanuit de politiek in staat om het ambtenarenapparaat ertoe aan te zetten echt naar de burgers te gaan luisteren. Dat is immers een nieuwe werkwijze voor hun.

Positief is wel dat de financiële resultaten lijken te verbeteren, op orde zijn en dat er geen nieuwe bezuinigingen op ons af komen.

Dat maakt dat wij ons willen focussen op de mogelijke problemen van de toekomst, wat ons betreft zijn de belangrijkste uitdagingen in Rheden:

1 Economie, mensen aan het werk krijgen zie de participatiewet, de energie sector slagen wij erin om van duurzaamheid een verdienmodel te maken, en de vergrijzing en de kansen die dat biedt in de sociale sector.

2 Milieu/klimaat, ik koppel dat graag aan economie, kunnen we van duurzaamheid een  verdienmodel maken

3 Burgerparticipatie, hoe kunnen wij luisteren naar de inwoners. Bij de uitvoering van beleid maar wellicht ook al bij het opstellen van beleid. En kan het college voldoende snel schakelen als inwoners en bedrijven met initiatieven komen die de uitvoering van het beleid versterken.

Met het voorliggende kader denken wij dat het college goede stappen zet.

In het voorstel van het  college wordt echter in 2016 al veel incidenteel geld gereserveerd en dat maakt dat wij voorzichtig willen zijn met nog meer nieuwe initiatieven. Die hoeft U op dit moment dan ook niet van ons te verwachten.

Wel willen we graag een paar zaken onder de aandacht brengen die het college wat ons betreft moet meenemen in de opstelling van de nieuwe begroting.

Vanuit de VVD willen wij nog een paar onderwerpen aandragen.

- Ik heb het eerder aangegeven, ik doe het hier weer wij willen dat er geluisterd wordt naar inwoners en bedrijven. Wij zullen ons bij plannen dan ook afvragen...

is dit iets waar de inwoner om gevraagd heeft.

Meer concreet:... Welke inwoner of groep van inwoners heeft hierom gevraagd.

Ook dit collegeteam vindt luisteren naar de inwoners erg belangrijk. Wij constateren dat dit met name in het ruimtelijk domein erg lastig is. Wij zien bij het opstellen van ruimtelijke plannen veel ideeën ontspruiten uit ambtelijke breinen en niet voortkomen uit ideeën van inwoners. Wij vinden dat dat niet op die manier moet. Wij zullen de eerder genoemde vragen ook steeds benoemen.

Als we het dan toch over inwonersparticipatie hebben dan moet ons van het hart dat  "Rheden spreekt" en de uitkomsten daarvan wellicht statistisch representatief zijn maar door de mensen niet als representatief wordt ervaren. Daar moeten we nog iets mee.

- Inwoners hebben ons benaderd over de kwaliteit van de openbare ruimte, zowel over de wegen, trottoirs als het openbaar groen. We merken nu het bij de bezuinigingen ingevoerde lagere ambitieniveau voor de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte. Wij houden graag vinger aan de pols en vragen het college dat ook te doen en daar waar nodig maatregelen te treffen. (Motie wordt later door CU ingediend)

- Dan nog vrz de grote van het ambtelijk apparaat. Met de vele investeringen komen er ook nieuwe fte's binnen.

Omdat we het ambtenarenapparaat niet zouden laten groeien gaan wij ervan uit dat dit tot gevolg heeft dat op andere plekken in de organisatie  fte's en wellicht ook taken worden ingeleverd.

Wij zien daarvan graag een overzicht in de begroting opgenomen.

Daarbij aansluitend, vrz, de renovatie gemeentehuis. Wij moeten als goed werkgever zorgen voor een goede werkplek. We willen dan eerst de vraag beantwoorden wat hebben we nodig, kan het ook kleiner en wellicht op andere locaties. We willen ook graag dat in de te overwegen opties sloop van het gemeentehuis wordt meegenomen.

Tot Slot. voorzitter Wij hebben ons afgevraagd zijn wij tevreden als VVD Raadsleden over het college. Voorzitter in algemene zin beantwoorden wij die vraag met ja.  De financiën zijn op orde en de nieuwe problemen worden aangepakt. Er liggen daar nog veel uitdagingen op de weg, en die worden opgepakt zie naar alle initiatieven. Wij zijn blij met dit college.