VVD Rheden op de fiets

© JU ijsbaan Laag Soeren

Zaterdagmorgen 23 april jl. om 08.45 uur verzamelen de Velpse, Rhedense en Steegse raadsleden bij het Amaliaplein in De Steeg. Om 09.00 uur zijn we bij ons Ellecomse collega voor een kop koffie en een heerlijke eigen gebakken cake.

Dan gaan we met z’n vijven naar Dieren Zuid om een kijkje te nemen bij de Opstandingskerk. Er zijn daar bouwplannen en we willen graag zelf zien hoe de situatie is. Onze fietstocht gaat verder via de tunnel, langs de moskee naar het Callunaplein waar de voorbereidingen voor de Callunagames in volle gang zijn. We fietsen door naar de Admiraal Helfrichlaan waar we met koffie worden ontvangen door 2 vertegenwoordigers van de wijkvereniging. Zij vertellen ons over de situatie in de wijk bij de sportverenigingen en over de overlast op het grote parkeerterrein van het oude zwembad. Ondanks dat er tijdelijke drempels zijn neergelegd wordt er nog steeds (te) hard gereden in de straat. Op het parkeerterrein , waar nu de kermisexploitanten hun ‘kamp’ hebben opgeslagen, zijn grote boomstammen gelegd om het driften en racen met auto’s lastiger te maken. Een eenvoudige en goedkope oplossing die toch een goed effect heeft. Maar nog niet alle problemen op het parkeerterrein zijn opgelost. De gemeente is bezig om te zien wat daarvoor moet gebeuren. De wijkvereniging wil hier graag bij betrokken zijn.

Het is ondertussen weer tijd om verder te fietsen naar Laag-Soeren. Aangekomen bij het Sprengenhuus blijkt dat een aantal vrijwilligers van de stichting Het Sprengenpodium druk bezig is een de expositie “Allemaal paarden” in te richten. We worden bijgepraat over de expositie en één vrijwilliger maakt van de gelegenheid gebruik om onze aandacht te vragen voor Het winkeltje dat een plek heeft in het Sprengenhuus. Laag Soeren wil dit graag behouden en onderzoekt momenteel hoe dit te realiseren is. Dan komt de voorzitter van het Soerens Belang en geeft ons een rondleiding door het Sprengenhuus waar oa. de basisschool Het Schaddeveld, de Schreuder Stichting, huisartsen, diverse sportverenigingen , de muziek vereniging en de ouderensoos gebruik van maken. Wat je zegt een multifunctioneel gebouw. Jammer vinden we het te horen dat de school nog maar gebruikt maak van 1 lokaal voor de 26 leerlingen die de school telt. Buiten maakt de Schreuder Stichting zich op voor een mooie rit met de organisatie “Keep them Rolling”. Het ziet er nu al gezellig uit.

We fietsen met de voorzitter nog een rondje door Laag-Soeren. Eerst langs het terrein van Nimmerdor dat momenteel voorbereidt wordt voor de bouw van de eerste woningen. Via de Talmaweg komen we langs het oude ‘VD Brink-terrein” dat bestemd is voor de bouw van 4 woningen. Dan op naar de IJsbaan. Hier zijn een ongeveer 10 vrijwilligers bezig om de beschotting van de toestroom van water naar de ijsbaan te vernieuwen. We krijgen een uitgebreide uitleg hoe het water vanuit de Bovenbeek naar de ijsbaan stroomt en dat de hoeveelheid water geregeld wordt met een sluis(je). Erg leuk om te zien en te horen.

Als afsluiting gaan we naar de Harmonie. Het is inmiddels al tegen 12.30. Een broodje gaat er dus wel in. De eigenaar van de Harmonie schuift aan en vertelt hoe het is om een horeca gelegenheid te hebben in een klein dorp. Wat zijn de kansen en wat zijn bedreigingen? Hoe ontwikkelt het dorp zich en hoe ziet de toekomst, op korte en lange termijn, er uit voor deze ondernemer.

Dan is het weer tijd om de fiets te pakken en terug te fietsen naar onze eigen dorpen. Natuurlijk via de harderwijker weg om te ervaren hoe het voor fietsers is om van Dieren naar Ellecom te komen. Het is een heel gedoe met veel oversteken en wachten voor verkeerslichten.

We kijken terug op een interessante en leuke ochtend. We zijn op mooie plekken in onze gemeente geweest en we hebben een aantal mensen ontmoet en gesproken die de moeite waard waren.

Dit gaan we zeker nog een keer doen.

Yola Hopmans