Antwoorden op vragen fractie VVD over Presikhaaf Bedrijven

Deze antwoorden zijn door het college gegeven.

De afgelopen dagen is er veel persaandacht geweest voor de ontwikkelingen binnen Presikhaaf Bedrijven in relatie tot het eerder uitgebrachte Bresdo Rapport.  Wij als VVD zijn van mening dat de verdere afhandeling een verantwoordelijkheid is van het dagelijkse en algemene bestuur van Presikhaaf Bedrijven .

Toch zijn er een aantal aspecten waar de VVD zich zorgen overmaakt .

1. Wat is de voortgang van de uitvoering van het Bresdo rapport en wat is de impact van de gemelde vertraging voor de gemeente Rheden?

Antwoord: Er is door de betrokken partijen (gemeenten, WSP en Presikhaaf Bedrijven) veel voorbereidend werk gedaan. Om die reden kan de vertraging, die door het vertrek van de heer Van den Boorn is opgetreden, geminimaliseerd worden. Op dit moment worden de business cases voor de uitvoering alsmede een risicoanalyse opgesteld. Zodra een eventuele vertraging en de impact voor gemeenten onderbouwd beschikbaar is, zal dit met uw raad worden gedeeld.

2. Wat is de impact van de huidige situatie voor de burgers van Rheden welke een relatie hebben met Presikhaaf Bedrijven?

Antwoord: Vooralsnog zijn er geen merkbare gevolgen voor de medewerkers. Zij blijven in dienst bij Presikhaaf Bedrijven, kunnen gewoon hun werk blijven uitvoeren (en doen dat ook!) en krijgen daarbij de nodige begeleiding en ondersteuning. Uiteraard lezen zij net als u en ik de krant, en merken in dat opzicht ook de politieke discussies en onrust die dat met zich meebrengt.

3. Is het college in staat om een overzicht te geven van de huidige populatie van PHB afkomstig uit Rheden en verdeeld per groep (loonwaarde)?

Antwoord: Er wordt binnen PHB geen loonwaarde gehanteerd maar een werkladderstatus. Dit is vergelijkbaar met loonwaarde maar maakt een fijnmaziger selectie mogelijk. Werkladderstatus 0 komt overeen met zeer lage loonwaardes waarbij mensen vooral vanuit een zorgperspectief te werk worden gesteld terwijl werkladderstatus 6 overeenkomt met loonwaardes waarbij mensen in een reguliere baan kunnen functioneren.

Werkladderstatus aantal Wsw'ers uit Rheden

0. Zorg/welzijn + test en training (WLS-  0 en 1)
  63
1. Beschut werk (WLS 2)
173
2. Groepsdetachering  (WLS 3)
  35
3. Individuele detachering (WLS 4)
  28
4. Reguliere baan met subsidie (Begeleid Werken) (WLS 5)
    4
5. Reguliere baan (WLS 6)
    2
Totaal
305

4. Wat is de status van de voortgang van de uitvoering van de doelgroep (afkomstig van PHB) die via de gemeente participeren in de arbeidsmarkt (groep met loonwaarde kleiner dan 25%) ?

Antwoord: Vanuit de ambtelijke ondersteuning van de gemeente Rheden wordt actief deelgenomen aan de projectgroep voor module 8, de groep medewerkers met een lage loonwaarde die onder de verantwoordelijkheid vallen van de gemeenten. Belangrijk uitgangspunt is dat het hierbij gaat om individueel maatwerk. De gemeente heeft i.s.m. een werkgroep vanuit PHB de voorbereidingen getroffen voor het in beeld brengen van de betrokken medewerkers. Vervolgens vinden gesprekken met de individuele medewerkers plaats. Uit zorgvuldigheid wordt bij deze gesprekken ook de achterban uitgenodigd. Door de mensen eerst goed in beeld te brengen, kunnen we op zorgvuldige wijze zorgen dat er voor de betrokken medewerkers passend werk beschikbaar is of blijft.