VVD zorgt voor betaalbaar zwembad

Deze tekst is gepubliceerd in de regiobode als "Ik vind".

In de regiobode van 2 maart 2016 las ik een artikel van de PvdA omtrent het nieuwe zwembad in Velp.

Met verwondering heb ik dit gelezen. Waarom de verwondering zult U misschien vragen.

In de raadsvergadering van 23 februari 2016 stond inderdaad de nieuwbouw voor het zwembad in Velp op de agenda. Zoals iedereen het heeft kunnen zien, horen en lezen is de VVD de fractie geweest die een amendement heeft ingediend om te voorkomen dat de gemeente Rheden een langdurige verplichting aan gaat die de VVD onverantwoord vindt. De VVD is een voorstander voor het bieden van faciliteiten voor alle doelgroepen maar niet ten kosten van een additionele “hypotheek” van 40 jaar voor een bedrag van € 220.000 per jaar (in totaal dus 8,8 miljoen euro) zonder dat er een eenduidige onderbouwing aanwezig is. Daarnaast is dit niet zoals de PvdA een belasting voor de zwembadbezoekers maar de exploitatie drukt op de schouders van alle inwoners van de Gemeente Rheden.

Dat de PvdA blij is begrijp ik. Maar is het niet de PvdA die deze hele discussie heeft veroorzaakt?
In het vorige college is het voorstel ontwikkeld om samen met de gemeente Arnhem een gezamenlijke zwemfaciliteit te bouwen die in alle behoeften zou moeten voorzien. Dat zou zelfs gebeuren op het grondgebied van de gemeente Rheden. En voor een bedrag wat aanmerkelijk lager is dan wat het nu gaat kosten. Maar de PvdA wilde alles als Rheden alleen doen. Dit was trouwens niet in 2015 maar in 2013! Ken uw feiten.

Dat is natuurlijk het recht van de democratie. Het amendement van de PvdA werd net aangenomen omdat het steun kreeg van de oppositie en het CDA. Als partij die democratisch handelen hoog in het vaandel heeft staan hebben we als VVD fractie constructief mee gewerkt aan de oplossingen die vervolgens de revue hebben gepasseerd. Maar wel iedere keer met een kritische noot dat de exploitatie van het zwembad geen molensteen voor de toekomst moest zijn. Daarom zijn we als VVD blij dat het amendement van de VVD is aangenomen waarbij we toch zoeken naar een maximale invulling voor alle doelgroepen tegen een betaalbare ( en gereserveerde) “hypotheek”.

Sjir Hanssen Raadslid voor de VVD Gemeente Rheden