Rob Koekkoek (VVD) geïnstalleerd als lijstvolger Waterschap Rijn en IJssel

© RK

Op 1 februari 2016 is Rob Koekkoek (VVD) geïnstalleerd als lijstvolger voor het Algemeen Bestuur van het Waterschap Rijn en IJssel. Dat er nu lijstvolgers zijn geïnstalleerd komt door de vernieuwing die is ingezet met het bestuursakkoord na de verkiezingen van 2015.

Een tweede vernieuwing als gevolg van het bestuursakkoord is dat de vergaderingen van de commissies nu ook openbaar zijn en nu kan er ook worden ingesproken. Op de eerste commissievergadering van Waterveiligheid en Watersystem is dat ook gebeurd door LTO.

Het bestuursakkoord werd vorig jaar na de verkiezingen bereikt door Water Natuurlijk, het CDA en VVD als politieke partijen en de geborgde zetel van de Landbouw.

Na de verkiezingen van 2015

Het is in maart al weer een jaar geleden dat de verkiezingen voor de Waterschappen gelijk met de verkiezing Provinciale Staten werden gehouden. In Gelderland betrof het drie Waterschappen: Rivierenland, Vallei en Veluwe en Rijn-IJssel. Voor het laatste waterschap stond Rob Koekkoek uit De Steeg (gemeente Rheden) op de lijst voor de VVD voor het Algemeen Bestuur.

Na de verkiezingen komt altijd een spannende tijd, het opstellen van zoals dat in waterschapsland heet, bestuursakkoord. Rob Koekkoek heeft samen met de lijstrekker, Bernd Jan Bussink, de onderhandelingen daarover gevoerd. Omdat de VVD met het CDA redelijk op een lijn zat voor wat betreft het financiële beleid, werd er uiteindelijk een coalitie mogelijk met het CDA, Water Natuurlijk en VVD met de geborgde zetels van LTO. Zie voor het akkoord: http://www.wrij.nl/publish/pages/205/water_verbindt_-_bestuursakkoord_waterschap_rijn_en_ijssel_2015-2019_120515.pdf .

In het bestuursakkoord is vooral ingezet op kostenbeheersing en mindere stijging van de lasten voor de belastingbetalers. Alle bewoners van het werkgebied betalen aan het waterschap, de zuiveringsheffing en eigenaren van onroerend goed nog de watersysteemheffing.

Ook is ingezet op een verdere transparantie van het waterschap. Een van de recent gerealiseerde zaken is het instellen van de adviescommissies voor het Algemeen Bestuur. Deze zijn te vergelijken met de informatieavonden voor de raad bij veel gemeenten, en dus nu ook openbaar. Dat geeft de mogelijkheid aan belanghebbenden en of belangengroepen om op onderwerpen in te spreken.

Ook werd het lijstvolgerschap mogelijk door het bestuursakkoord. Dat is vergelijkbaar met het raadsvolger in veel gemeenten. Rob Koekkoek werd op 1 februari 2016 geïnstalleerd als lijstvolger en zal deelnemen aan de commissie Waterveiligheid en Watersysteem invulling geven aan de uitwerking van het bestuursakkoord en VVD inbreng daarbij.