Op naar een integraal klimaatbeleid

Deze tekst is uitgesproken in de Raadsvergadering van 26 januari 2016. Het amendement om de titel te wijzigen en de motie om een integraal klimaatbeleid te krijgen werden met algemene stemmen aangenomen. De motie inwoners meer te betrekken werd met meerderheid van stemmen aangenomen. D66, CDA en Groenlinks stemden tegen het meer betrekken van inwoners. (14 stemmen voor, 11 tegen). Het door het amendement gewijzigde voorstel werd door de Raad met algemene stemmen aangenomen.

© JU

De VVD is voor degelijk en duidelijk bestuur. Wij hebben in diverse bijdragen het college gevraagd om een ambitieus klimaatbeleid. Voor ligt nu de kaderstellende startnotie klimaatbeleid. Wij hebben ernaar uitgekeken.

Als VVD hebben wij ons in de afgelopen periode voorbereid op mogelijkheden en wensen in het milieu en klimaatbeleid. Niet alleen door een ledenvergadering over dit onderwerp te houden, maar ook door het bezoeken van diverse andere bijeenkomsten. Ik noem hier het door de wethouder georganiseerde klimaatatelier. Daarnaast hebben wij de nodige stukken bestudeerd.  Wij hebben gezien dat een goed klimaatbeleid breed is en diverse, zo niet,  alle beleidsvelden raakt.

Aan de ene kant probeer je klimaatopwarming te voorkomen. Preventie heet dat en aan de andere kant probeer je je voor te bereiden op de gevolgen. Adaptatie heet dat.

Voorbeelden van preventie zijn voorkomen uitstoot van diverse stoffen zoals CO2. Dat kan door minder energie of anders opgewekte energie te gebruiken zodat we uiteindelijk bijdragen aan het voorkomen van de opwarming van de aarde.

Voorbeelden van adaptatie zijn. Hoe ga je om, met de schommelingen in het lokale weer. Wat doe je tegen teveel water, ik heb voorbeelden gezien waarbij het teveel water eerst de winkel inliep, doordat de straat bol was en vervolgens in de aangepaste situatie de winkels uitliep door de straat hol aan te leggen. Ook stoepranden kunnen daarbij een rol spelen. Hoe ga je om met te weinig water en hoe bereid je je voor op extreme hitte in de zomer. Wat effecten kan hebben voor oudere mensen die al of niet nog thuis wonen. Zoals gezegd dit raakt alle beleidsterreinen. Van sociaal beleid naar ruimtelijk beleid tot zelfs het eigen gemeentelijk vastgoed beleid.

De kracht van de gemeente Rheden is dat we proberen duidelijke besluiten te nemen. Nu ligt voor de kaderstellende startnotitie klimaatbeleid. Voorzitter laat ik beginnen met de opmerking dat ik geen moeite heb met de kaders zoals ze in hoofdstuk 4 van de kaderstellende startnotitie staan.

In de informatieavond hebben wij laten blijken dit stuk nog niet af te vinden. Gaat het hier wel over klimaatbeleid. Wij constateren dat deze startnotitie zich beperkt tot de preventie en dan eigenlijk ook nog tot de preventie van CO2 uitstoot. Voor ons is dat zeker een onderdeel van het klimaatbeleid maar niet het hele klimaatbeleid. Als VVD en ik denk ook dat we dat als gemeente willen, willen een ambitieus integraal klimaatbeleid. Daarom voorzitter kom ik met een amendement en een motie. In het amendement passen we de titel van de startnotitie aan bij de inhoud en in de motie roepen we het college op om op korte termijn met een integraal klimaatverhaal te komen. Ik denk dat wederom een startnotitie het goede instrument daarvoor is.

Vervolgens voorzitter heb ik nog even gekeken hoe gaan we in dit stuk  preventie bereiken. De evaluatie van het vorige beleid gaf aan dat "er onvoldoende mede eigenaarschap van partijen in de samenleving voor de klimaatdoelen is"  Ik vertaal dat als de burger/inwoner is onvoldoende betrokken. Luisteren wij wel naar dat wat de burgers zeggen en willen.  Wellicht ook iets voor de discussie burgerparticipatie van volgende maand.

Wij hebben bij de bespreking van de evaluatie al aangegeven dat wij het vreemd vonden dat geen enkele burger was gevraagd naar zijn mening. Het waren allemaal organisaties die actief waren in het veld en een aanbeveling luidde dan ook U moet meer doen met de organisaties in dit veld. Wij vinden dit raar en het riekt er naar een wij van WC-eend adviseren WC eend rapport te zijn.

Voorzitter in mijn analyse heb ik geleerd dat als je echt wat wil doen aan preventie dan moet je proberen alle burgers zover te krijgen dat ze gaan besparen op hun CO2 uitstoot. Je hebt er meer aan als 100% van de bevolking 10% bespaart dan als er enkele van de inwoners 100% bespaart. De kunst is dus om zoveel mogelijk mensen te bereiken. En niet om de mensen die toch al betrokken zijn verder te pamperen. Voorzitter als ik het huidige voorstel bekijk dan kom ik tot de conclusie dat we met een aantal verenigingen gaan praten. Ik zou juist willen inzetten op het bereiken van zoveel mogelijk inwoners. Daarom kom ik met een motie waarin wij het college vragen in de opstelling en  uitwerking van het beleid werk te maken van het bereiken van zoveel mogelijk mensen en naar hen te luisteren wat we in het beleid moeten doen om iedereen aan de CO2 besparing te krijgen.

Voorzitter voor de duidelijkheid wil ik het kort samenvatten. De VVD heeft al diverse malen gevraagd om ambitieus beleid op het gebied van Milieu en Klimaat. Wij vinden dat het huidige voorstel alleen over  CO2 uitstootbeperking gaat en niet over klimaatbeleid. Met de doelstellingen om aan CO2 uitstootbeperking te doen hebben wij geen probleem. Wij verwachten echter meer van een klimaatbeleid. De titel dekt de lading niet. Daarom voorzitter een amendement om de  titel aan de inhoud te koppelen en een motie om een integraal klimaatbeleid te krijgen.  Daarnaast vinden wij dat er geprobeerd moet worden zoveel mogelijk inwoners te bereiken. en zoals het in de evaluatie stond het mede eigenaarschap van de klimaatdoelen in de maatschappij neer te leggen.